• Beverwijk Nieuws

    Marjolein van Haaften, de Haarlemse kunstenares, heeft weer spannende momenten gecreëerd met kachels in collages en 3D. Een kachel in de zomer is niet werkelijk nodig maar wel “hot”, wat zeker in haar kunstwerken het geval is. Deze kachels worden namelijk meer dan een noodzakelijk onderdeel van een huishouden door de wijze waarop zij hen in een min of meer abstracte omgeving geplaatst heeft. Ook uit deze collectie springt de veelzijdigheid van Van Haaften naar voren.

    juli 2023


  • Website Kop van WAZ

    Zomerstilte. Marjolein van Haaften’s collages.

    Marjolein houdt ervan met beelden te spelen, zich erin te laten meenemen en zien waar zij uitkomt. De aquarel collages van haar “Let’s play” serie zijn op deze manier geboren en stralen een zomerse melancholie uit. Bloemen die net uit de bloei raken maar dat laatste stukje zomer willen blijven vasthouden.

    De serie “Thuisblijven” is stoutmoediger met een knikje naar het vreemde jaar dat de naam 2020 draagt. Bankhangen, springende kleuren, een klok in spiegelbeeld die de tijd terug lijkt te willen draaien, voorbijtrekkende lamas: alles vertelt een eigen verhaal, niets loopt uit de pas, hoe surrealistisch het ook overkomt.

    Marjolein is meesterlijk in het creëren van haar eigen wereld, gevestigd in de actualiteit van alle dag. Haar werk wordt regelmatig geëxposeerd en met zowel lofuitingen als prijzen beladen. Kunstenaars die haar inspireren zijn divers: van Marlene Dumas naar Arno Kramer via Frida Kahlo, om er maar een paar aan te halen. Dit is ook meteen de reden dat Marjolein’s werk meer te bieden heeft dan je in éen oogopslag kunt ontdekken.

    Zomerstilte is te zien tot eind oktober. Openingstijden vrijdag-maandag van 13-17 uur. Genoeg tijd om mooie kunst te bekijken.

    Door Yvonne Janssens


    https://www.facebook.com/profile/100057119513925/search/?q=van%20haaften
  • De Beverwijker

    Waar Van Haaften voorheen collages maakte die het leven in coronatijdperk weerspiegelden, verrast zij ons ditmaal met houtskoolwerken en zwart-wit collages. Dit schrijft Yvonne Janssens in de Beverwijker.

    Vooral de bomen van haar houtskoolwerk hebben een prachtig surrealistische uitstraling waarin takken op vervormde handen lijken, die op een positieve manier doen denken aan Hannah Höch in haar dadaïstische periode.

     


    https://www.rodi.nl/beverwijk/319285/winterexpositie-kop-van-waz-alles-wat-aandacht-nodig-heeft?fbclid=IwAR1BeioIyUX1cIjvVrBlRN2aURiQR2tpb7nsZW-uOZeeznIIDdGEl-c0Xf8